De Mojito, de cocktail die iedereen kent.

De Mojito, waar begin ik?

 

Het is een drankje dat de meeste kennen en dat de meeste bartenders haten.

 

Het is een pijn om op te ruimen, het wordt in te grote hoeveelheden besteld en de bartenders van tegenwoordig vinden het een te simpele cocktail

 

Maar toch blijft de Mojito een van de meest gevraagde en populairste cocktails. En dat komt gewoon omdat het een hele goede cocktail is. Het verdient gemaakt te worden met alle respect en zorg.

 

De Mojito heeft zijn roots in Cuba op een moment dat de meeste rums nauwelijks drinkbaar waren. Hoe loste ze dit op? Nou, als je een Cubaanse boer was met een fles goedkope rum zou je gebruik hebben gemaakt van ingrediënten die je in overvloed had om de rum wat smakelijker te maken. Een limoen, wat suikerriet sap, een handvol munt . Zo ging het allemaal veel gemakkelijker binnen

 

Even een “fast forward” naar de Drooglegging en Havana's stijging als Amerika's favoriete offshore cocktail lounge: De Mojito migreerde van de boerderijen naar de arbeidersstranden rond de Cubaanse hoofdstad en marcheerde vervolgens naar het binnenland. Hier werd het een beetje aangepast, met toevoeging van bruiswater, veel ijs en een groot glas. Buitenlandse bezoekers verwonderden zich op dit glorieuze nakomelingetje van de Mint Julep en de klassieke Daiquiri, alsof het een godenkind was.

 

Er is een basisrecept voor de Mojito, maar u moet het altijd een beetje aanpassen, afhankelijk van de bitterheid van de limoenen, de potentie van de munt (gebruik altijd spearmint) en de robuustheid van de rum. Lichte rum zorgt voor een aangename verfrissende drank die weinig van je vraagt, maar een oude rum kan gemakkelijk complexiteit toevoegen. Zelfs slechts een theelepel zware Plantation rum zal dit drankje naar een hoger niveau tillen.

 

Leer om de perfecte Mojito te maken, en je vrienden en familie zullen van je houden.

 

ENJOY!

Dark 'N Stormy: de underdog

DARK ’N STORMY: DE UNDERDOG

 

Gin tonic, whisky cola, rum cola,… Deze “long drinks” kent iedereen al jaren. Maar toch is er eentje die niet zo bekend en minstens even lekker is.

 

De Dark ’n Stormy. Een heerlijke mix van donkere rum, gemberbier en limoensap.

 

Dark 'N Stormy is de officiële cocktail van Bermuda en is een van de weinige cocktails die eigenlijk een handelsmerk heeft. De naam en het recept zijn eigendom van de Bermudaanse rumverdeler Gosling Brothers Limited. Door de wet kunnen bars alleen Dark 'N Stormy serveren als ze het specifieke recept gebruiken.

 

In de Verenigde Staten zijn er enkele rechtzaken geweest omdat sommige bedrijven en bars het verkeerde recept gebruikten. Hier in Europa is het voorlopig nog niet voorgevallen.

 

Maar wees niet bang om met andere rums deze combinatie te proberen. Er zijn genoeg rums met diepgang die een lekkere Dark ’N Stormy maken.

 

Hoe maak je hem?

 

1. Vul een longdrink glas met voldoende ijs (denk aan het gin tonic artikel).

 

2. Voeg 4 à 5 cl donkere rum* toe.

 

3. Top verder af met een kwalitatief gemberbiertje of maak gewoon je eigen gemberbier.

 

4. Werk af met een limoenpartje

 

5. En voeg eventueel enkele druppels Angostura bitters toe.

 

*Het orginele recept vraagt om Gosling Black Seal rum, maar wij verkiezen Zacapa 23 of Zaya rum.

 

Ik raad jullie allemaal aan om volgende keer eens uit jullie “comfort zone” te treden en een Dark ’N Stormy te bestellen.

 

CHEERS!

Hoe een gin tonic maken? Het is geen makkie!

Het lijkt misschien helemaal onnodig om wéér een artikel te schrijven over gin tonics. Uiteindelijk zijn het maar 2 ingrediënten als je de garnishes (sommigen gooien er trouwens een halve kruidentuin in) er niet bij rekent. De ene zegt dat het een “mixed drink” is de andere zegt dan weer dat het een cocktail is. Tijdens onze cocktail workshops en tastings merken we toch dat er hieromtrent nog wat verwarring heerst.

 

Korte geschiedenis

Voor de geschiedenis van de gin tonic moeten we teruggaan naar het einde van de 17de eeuw. Door de Europese kolonisatie in de tropische landen destijds hadden de Europeanen veel last van malaria waardoor velen het niet overleefden. Het enige middel dat men toen kende om malaria te bestrijden was kinine, deze verkrijg je uit de bast van de kinaboom.

De Engelsen plantten vervolgens in groten getale kinabomen aan in India. Hierdoor hadden ze na een tijd een voorraad aan kinine die gebruikt kon worden wanneer er iemand ziek werd. Eerst vermengde ze de kinine met water dit was dus de eerste versie van tonic. Veel later werd er koolzuur aan toegevoegd waardoor het de tonic werd die we nu kennen.

Doordat de toenmalige tonic veel bitterder was dan de hedendaagse tonic werd er een scheutje gin bij gevoegd. Deze mix werd natuurlijk al vrij populair waardoor ze het dagelijks begonnen te drinken. Hierdoor veranderde de gin tonic van medicijn naar een lekker en populair drankje.

Goede gin, maar ook goede tonic.

Omdat een gin tonic maar 2 ingrediënten bevat, kan je niet anders dan ervoor te zorgen dat ze allebei van de beste kwaliteit zijn.

Let’s start!

Ijs

Hoe meer, hoe beter. Wanneer er een klant tegen ons zegt: “Niet te veel ijs, want ik wil geen water drinken” dan zeg ik: “Hoe meer ijs er in je glas zit, hoe minder het de kans krijgt om te verwateren”. Dit is de fout dat veel mensen maken. Zorg dus dat je glas vol met ijs zit zodat je gin tonic goed koel blijft en het niet te snel verwaterd.

Glas

Zorg ervoor dat je een glas hebt met genoeg volume. Denk maar een groot gin tonic glas (bol glas op voet) of een longdrink glas.

Gin

Ga altijd voor een kwalitatieve gin die je aanspreekt. Er bestaan kruidige, fruitige, florale,… dit is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Enkele suggesties: Tanqueray, Monkey 47, Gin Maré, Copperhead. Gebruik hiervan 4 à 5cl.

Kleine, net geopende flesjes tonic

Zorg ervoor dat je koude en net geopende flesjes tonic gebruikt. Zo zorg je ervoor dat de tonic bruisend genoeg is. Trust me, it’s worth it. 10cl tonic is meer dan voldoende

Garnering

Zoals eerder gezegd gooien sommige mensen een halve kruidentuin in hun gin tonic. Dit is natuurlijk een no-go. Wees bij de garnish altijd creatief en logisch. Kies dus een garnish dat een een smaak of kenmerk van de gin of zelfs tonic accentueert. Wij hanteren een regel van maximum 2 garnishes per gin tonic te gebruiken. Citrusvruchten, kruiden, gember en soms zelfs chilipepers doen het altijd heel goed in een gin tonic.

 

Alle stappen op een rij:

1.     Glas vullen met ijs

2.     4 à 5 cl gin

3.     10 cl tonic

4.     kort roeren zodat de bruis er niet direct uitgaat

5.     garneer

6.     ENJOY

Dit drankje dat maar 2 ingrediënten bevat lijkt een no-brainer, maar zoals je ziet is dit niet gemakkelijk. Maar heb je liever dat dit door een professional wordt gedaan? Boek ons dan zeker voor een cocktail catering opdracht.

 

WE GO BEYOND YOUR DREAMS.

BRAND ACTIVATION/MARKETING TRENDS

Hoe je het ook draait of keert brand activations en marketing zijn tegenwoordig heel belangrijk voor een merk. Daarom richten veel agentschappen zich op millennials. Deze groep wil graag bij alles hip betrokken worden en hebben een soort van “angst om iets te missen”

 

Betrokken raken

Betrokken consumenten besteden meer, en 65 % van de merken zegt dat hun evenement en ervaringsprogramma's rechtstreeks verband houden met de verkoop, volgens Event Marketer.

Het bedrijf meldt ook dat 77 % van de marketeers ervaringsmarketing gebruikt als een essentieel onderdeel van de reclamestrategieën van een merk. Ervarende marketing biedt niet alleen fans de kans om het woord online te verspreiden, maar ook om merken te betrekken om blijvende relaties te creëren.

 

Herinneringen maken

77 % van de millennials zeggen dat sommige van de beste herinneringen van hun leven tijdens live-evenementen zijn gemaakt.

Denk daarbij maar een events zoals Venuez, Bar Convent Berlin of London Cocktail Week. Deze zijn altijd een hele beleving op zich.

 

Samenhorigheidsgevoel

Bij Eventbrite melden ze dat 69 % van de millennials van mening is dat gebeurtenissen hen meer verbonden doet voelen met andere mensen, de gemeenschap en de wereld.

 

Delen van het merk

In een recente studie van EventTrack bleek dat 98 % van de consument inhoud op live evenementen vastlegt en 100 % van degenen die inhoud vastleggen delen ze over hun sociale media netwerken. Terwijl 83 % van de consument inhoud deelt van gebeurtenissen tot wel 15 keer, zal bijna de helft (47 %) liever de inhoud delen die ze zelf hebben vastgelegd tegenover inhoud die door het merk wordt gevoed.

 

Je leren kennen

Volgens verschillende studies en rapporten is 98 % van de consumenten na het activeren meer geneigd om te kopen, 74 % heeft een betere mening over dat bepaalde merk en 70 % wordt vaste klanten.

 

Denk er volgende keer als merk dus aan om een top activatie neer te zetten!